"Superbra mässa med föreläsningar jag inte trodde innehållet skulle vara det som det var, i positiv bemärkelse! Lyssnade på 13-14 st. Mycket att ta in, noterade parallellt i min affärsplan, fick något ont om tid mot slutet (jobbade helgen), men jättefint att webbinaren låg kvar ända tills söndag em!
Tack!"
"Väldigt bra att kunna gå på mässa hemma och i lugn och ro"
Man slipper ju resa. Och då sparar man ju mycket tid bara i och med det. Toppen att bara dyka in till det som intresserar och är relevant.
"Och jag som har svårt med ljud och för mycket intryck och inte längre klarar sådana event tyckte det var toppen. Nu kunde jag ändå vara med."
"Mycket bra mässa, lätt att hitta. tack!"
"Vi var inte riktigt beredda på att andelen besökare som redan drev företag skulle vara så pass stor som den var. Vårt fokus låg på dem som skulle starta företag. Tills nästa gång vet vi bättre och har större möjligheter att rigga för detta."
Styrkor
Svagheter
Syftet för att ställa ut är möta sin målgrupp där man kan vara att informera, vägleda deltagarna, visa upp en ny tjänst eller produkt. Ett annat skäl, nog så viktigt kan vara att hålla kontakt med befintliga kunder. Ofta är mässan en fantastisk möjlighet att marknadsföra sitt företag, organisation eller myndighet på. Med en digital mässa blir det mycket enklare.
Alla vet att det kostar stora pengar att på egen hand marknadsföra sig, framför allt på smala målgrupper. Styrkan med en mässa är att arrangören med framgångsrik marknadsföring lockar hit rätt målgrupp och som utställare kan du nå ut till fler besökare. Den digitala mässvärlden skapar verkligen nya möjligheter!
Vi på NyföretagarCentrum som driver mässan Eget Företag är ledande i Sverige på att nå ut till de som ska starta eller redan har startat sitt företag under de senaste åren. En viktig faktor är att varje år kommer 1000-tals besökare på rådgivning över hela landet och dessa bjuder vi in till mässan.
Vi tror att man framöver kommer arrangera både och, det kanske blir en hybrid. Idag finns inga andra alternativ än digitala mässor så länge pandemin håller greppet. Men helt klart är att de digitala mässor är här för att stanna och utvecklas.
Vi berättar gärna mer om våra erfarenheter av fysiska vs digitala mässor. Det finns många intressanta möjligheter i den digitala mässvärlden.
Entréhall med bemannad reception för hjälp och vägledning i mässan. Nu kan besökarna välja att gå in i mässhallarna eller gå direkt till föreläsningarna. De flesta föreläsningarna är inspelade men det förekommer också livesändningar. Det finns möjlighet att chatta med föreläsaren även under de inspelade föreläsningarna.
Här är det rörelse och ofta har de digitala mässor flera mässhallar. Är mässan större kan hallarna också ha olika teman. Man tar kontakt genom att klicka på en monter.
"Väldigt snygg och välgjort! Får verkligen en känsla av att man är på en mässa, och kan i lugn och ro titta igenom allt. Många utställare och många seminarier. Bra jobbat!"
Utställarna presenteras, med logo, information, länkar och erbjudanden. Inloggade besökare kommer direkt till er monter vid klick på loggan.
Extra allt och flera möjligheter. Vi bygger upp er monter.
Vassa leadsverktyg, chatta eller möt besökaren över video.
Som utställare ser du vilka besökare som tagit del av information och vilka som besökt montern.
Det finns flera monteralternativ.
Chatta eller möt besökaren över video.
Som utställare ser du vilka besökare som tagit del av information och vilka som besökt montern.
Har allt du behöver för ert deltagande i den digitala mässan. Här finns chat /video, mässerbjudanden, bildvisare för egna bilder, fakta om er som utställare, webbinar, logo. Vill du synas lite extra kan du komplettera med tilläggstjänster.
Det ingår att du får statistik, kontaktuppgifter på besökare i monter och vilka som tagit del av erbjudanden samt tittat på webbinar.
o Profilbild alternativt logo
o Titel
o Email (frivilligt)
o Linkedinprofil (frivilligt)
o Eget inlogg till montern
o Data och statistik på allt som händer i montern. Se hur många och vilka som har haft kontakt. Möjligheter att Exportera.
Utblidning
Strax innan mässan erbjuder vi utbildning i verktyget för er personal som ska bemanna montern. Vi gör det över videomöte, ca 30 minuter tillsammans med fler utställare.
o Inspelat, live, Streamat via youtube eller vimeo
o Konferens via Zoom, MS teams, eller länkning via valfri.
o Chat med besökarna
o Besökar statistik, hur många och vilka, kan exportera data per webinar
o Eget inlogg för föreläsare
I monter kan du erbjuda besökarna olika erbjudanden. De kan vara riktade till olika målgrupper. När besökarna tar del av erbjudanden får du som utställare deras namn och e-postadress för egen uppföljning.
Goodiebag har alltid varit ett populärt inslag i de fysiska mässorna, nu kan vi presentera en "Digital Goodiebag". i den kan besökarna samla alla era fina erbjudanden. När besökaren är klar med mässan väljjer man att ladda hem alla erbjudanden.
Vi berättar gärna mer om våra erfarenheter och vad vi tror fungerar bäst. Fler plattformar fungerar, men vanligast är Youtube, inspelade filmer laddas upp dolda.
Som föreläsar / arrangör kan du välja vilen bild som ska synas i programmet. Vår rekommendation är korta föreläsningar, mellan 15-45 minuter.
Exempel på föreläsning.
Ta gärna kontakt, så berättar vi gärna mer om våra event och vilka datum som gäller framöver. Skicka in en intresseanmälan nedan.
PRV måste finnas i företags medvetande redan från starten av deras resa, och mässan har verkligen gett oss en fantastisk möjlighet att synas och nå ut trots pandemins restriktioner. Våra informationsfilmer sågs över 300 ggr och vi hade massa fina samtal med nyfikna nyföretagare. En eloge till mässan som tagit in många synpunkter från tidigare tillfällen för att underlätta för besökare och monterpersonal.
För Björn Lundén är Mässan Eget Företag en mycket givande mässa. Vi har varit med från starten och det är fantastiskt att få möta alla dessa drivna människor som ska starta eller redan driver företag. Vi hittar massor av nya kunder!
Vi märkte snabbt att digitala mässan har ett riktigt bra verktyg för oss utställare. Vi fick en levande dialog med ett bra kundflöde. Vårt utfall blev som den fysiska mässan.
”Vi på Svedea tycker att den digitala mässan är en framgång. Deltagarna kan ansluta oavsett var i landet de bor och det finns möjlighet att delta både kvällstid och dagtid. Perfekt för den presumtiva nyföretagaren som ännu inte tagit steget och som har svårt att vara borta från sitt nuvarande arbete på dagtid. Det är också positivt att besökarna har möjlighet att träffa oss utställare på flera sätt, tex via chat, seminarium, korta filmer och ta del av erbjudanden”.