Mässan Eget Företag digitalt 10-11 nov 2021
Möt landets blivande och nya företagare!

Hur fyller vi montern? Vilken typ av innehåll har man i montern? 

Innehåll i en monter:

·       Logotyp,
·       Bildspel
·       Videopresentationer (Youtube eller vimeo)
·       Om oss text inklusive bild
·       Länk till hemsida och sociala medier
·       Rollup om montern har det
·       Bild avatar av en eller flera personer som syns i montern
·       Video avatar av en eller flera personer hälsar välkommen till montern, inspelat ca 20-25 sek.
·       Erbjudanden som du kan beskriva med egen produktsida eller utan, bilder, video 
·       Goodie bag - spefiikt mässerbjudande med bild och textförklaring kring erbjudandet

Välj egen text på knappar i montern

·       Skräddarsy orden på knapparna

Brandad monter med färg och tiilbehör (tilläggstjänst), pris från 3500 KR)
·       Brandad monter enligt grafisk profil 

Statistik och uppföljning

·       Data och statistik export för uppföljning och rapport är enkelt att ladda ner.

Format för logo & bilder monter

Logo
Storlek: 580 x 307 px 
Format: .jpg eller .png

Bilder
Storlek: 580 x 307 px Format: .jpg eller .png

Roll-up (ingår inte i alla montrar)
Storlek 206 x 560 px
Format: .jpg eller .png

Representant / personal i montern

o   Profilbild alternativt logo
o   Titel
o   Email (frivilligt)
o   Linkedinprofil (frivilligt)
o   Eget inlogg till montern
o   Data och statistik på allt som händer i montern. Se hur många och vilka som har haft kontakt. Möjligheter att Exportera.

Utblidningar

Strax innan mässan erbjuder vi utbildning i verktyget för er personal som ska bemanna montern. Vi gör det över videomöte, ca 30 minuter tillsammans med fler utställare.

Föreläsning / webinar

o   Inspelat, live, Streamat via youtube eller vimeo
o   Konferens via Zoom, MS teams, eller länkning via valfri. 
o   Chat med besökarna
o   Besökar statistik, hur många och vilka, kan exportera data per webinar
o   Eget inlogg för föreläsare

Bemanning dvs måste vi vara där hela tiden eller hur funkar det?

·       Vi rekommenderar att fler bemannar upp montern vid mässans öppning. Ni kan jobba samtidigt. så fokus när ni ser det är trafik i plattformen. Efter mässans stängning har besökarna fortsatt tillgång till mässan, erbjudanden, information ocg seminarierna. Mässan håller öppet till söndagen. Det innebär att ni får säkert att ni får fler som tar del av information, föreläsningar mm. 

Hur ser vi vilka kunder som besöker monter? 

Ni har tillgång till ett backoffice där ni har all data och kommunikationsmöjligheter via chatt, video och ljud. Här kan ni även kontrollera data och statisk exportera all data för egen uppföljning och rapport. 

Ni kan välja ut olika målgrupper som ni när intresserade av att möta under mässan. Typ vill någon medarbetare möta besökare som driver företag går det att filtrer. Det finns flera kategorier.

Några kommentarer från besökare

"Superbra mässa med föreläsningar jag inte trodde innehållet skulle vara det som det var, i positiv bemärkelse! Lyssnade på 13-14 st. Mycket att ta in, noterade parallellt i min affärsplan, fick något ont om tid mot slutet (jobbade helgen), men jättefint att webbinaren låg kvar ända tills söndag em!
Tack!"

"Väldigt bra att kunna gå på mässa hemma och i lugn och ro

Man slipper ju resa. Och då sparar man ju mycket tid bara i och med det. Toppen att bara dyka in till det som intresserar och är relevant.

Och jag som har svårt med ljud och för mycket intryck och inte längre klarar sådana event tyckte det var toppen. Nu kunde jag ändå vara med."

"Mycket bra mässa,lätt att hitta. tack!"

Utställarkommentar

"Vi var inte riktigt beredda på att andelen besökare som redan drev företag skulle vara så pass stor som den var. Vårt fokus låg på dem som skulle starta företag. Tills nästa gång vet vi bättre och har större möjligheter att rigga för detta."

Unik besöksstatistik till montrarna

Det var vår första digitlala mässa och här får man verkligen fram utförlig statistik.  Här kan vi se att mässbesökarna verkligen besökte många utställare och det var ganska jämt fördelat, några av montrarna sticker ut lite mer.

Över 80 procent använde sin dator eller padda vid sitt mässbesök

Alla kan besöka mässan, det enda man behöver är tillgång till internet och mobil, dator eller padda. Men vill man maximera sitt besök rekommenderar vi dator och allra bäst blir om man har möjlighet att dela bildskärm till sin platt-TV. Det är verkligen att rekommendera!

2.140 unika besökare – hur ser besöksprofilen ut?

Profilen är ganska likt den vi haft på de fysiska mässor. Vi kan notera att något fler redan var företagare.

Var kom besökarna ifrån? 

Fler av besökarna kom från från Stockholm men det finns en anledning, mässan har arrangerats i Stockholm och 80 procent av besökarna till den fysiska har har kommit från Stockholmsmregionen.

Starta eget är en väldigt smal målgrupp, vi uppskattar att 5-8 procent av befolkning befinner sig i en entreprenöriell process. En styrka med den digitala mässan är att vi med bredare marknadsföring kan nå ut i hela landet.

Fler kvinnor, 57 procent!

Intressant, här var skillnaden större jämfört med tidigare fysiska mässor. Under de senaste fysiska mässorna har det varit ungefär 50/50 kvinnor/män som besökt mässan. Dock, är det är det färre kvinnor som startar företag jämfört med män.

Allt detta får du tillgång till som utställare!

Som utställare får du god överblick hur besökarna har tagit del av erbjudanden, antal visningar av webbinarierna, hur många som besökt montern, antal chats som genomförts och antal shortlistade besökare. Vi vill nämna att bilden ovan inte är komplett men visar delar av statistiken.

Exempel på information och möjligheter i montern.

• Kontaktuppgifter till alla som besöker montern
• Ser vilka besökare som tagit del av era erbjudanden/guider
• Chatta och möta besökarna över video
• Ser vilken profil besökaren har vid besök i montern
• Ser vilka av besökarna som sett seminarierna
• Matchning mot besökarna
• Ser hur många besökare som är inloggade i mässan
• Mötesbokning i mässan, koppla ihop med specialister
• Besökare från hela landet
• Alla era kontaktlistor finns att ladda hem för egen uppföljning

Nyheter

Har vi lagt till fler alternativ till ökad exponering och kommunikation med besökaren.

• Undersökningar i montern - Genomför 4 olika typer av undersökningar direkt i monter där besökaren svarar på uppsatta frågor från er som utställare.

• Goodie bag - Lägg till erbjudanden som besökaren enkelt kan ta till sig och som samlas i besökarens goodie bag. Det gör att besökaren kan se efter mässan vad den tagit med sig från mässan.

• Externa undersökningar - Här kan du genomföra mer quiz eller fullskalig besökarundersökningar. Statistk och stora möjligheter till kreativa frågeställningar och enkelt att ta del av statistik.

• Webinar genom Vimeo - Nu kan du genomföra webinar från studio genom att använda dig av ditt Viemokonto. Bjuda in föreläsare som vill ha den säkraste streaminglösningen för att prata om ert varumärke eller att ni får uppmärksamhet från besökaren via föreläsaren.

• Kommunikation - Chatten har fått ytterligare funktioner. Besökaren kan nu se titel, namn, och företag. Du kan shortlista direkt i chatten, titta på besökaragendan, vidarebefodra chatten till en kollega i montern eller blockera.

• Du har nu utökade möjligheter med chat transcript, individuellt eller grupp.
Schemaläggningen - boka möte med besökare eller besökare kan boka möten med er. Bjud in era kunder och leverantörer för samtal under mässan.

• Kalenderbokning för era webinarer - nu kan besökaren boka ert webinarium in i sin kalender så de inte missar det.

• Förbättrad onlinestatistik - Ni ser tidigare när en besökaren kommer in imontern. Ni har även möjigheten att filtrera de som varit inne i er monter genom att filtrera mot matchningsformuläret.

Varför ställer man ut på en mässa?

Syftet för att ställa ut är möta sin målgrupp där man kan vara att informera, vägleda deltagarna, visa upp en ny tjänst eller produkt. Ett annat skäl, nog så viktigt kan vara att hålla kontakt med befintliga kunder. Ofta är mässan en fantastisk möjlighet att marknadsföra sitt företag, organisation eller myndighet på. Med en digital mässa blir det mycket enklare.

Digital mässa, ett mycket kostnadseffektivt sätt att nå ut på marknaden

Alla vet att det kostar stora pengar att på egen hand marknadsföra sig, framför allt på smala målgrupper. Styrkan med en mässa är att arrangören med framgångsrik marknadsföring lockar hit rätt målgrupp och som utställare kan du nå ut till fler besökare. Den digitala mässvärlden skapar verkligen nya möjligheter!

Eget Företag är ledande sen många år

Vi på NyföretagarCentrum som driver mässan Eget Företag är ledande i Sverige på att nå ut till de som ska starta eller redan har startat sitt företag under de senaste åren. En viktig faktor är att varje år kommer 1000-tals besökare på rådgivning över hela landet och dessa bjuder vi in till mässan.

Fysisk vs digital mässa?

Vi tror att man framöver kommer arrangera både och, det kanske blir en hybrid. Idag finns inga andra alternativ än digitala mässor så länge pandemin håller greppet. Men helt klart är att de digitala mässor är här för att stanna och utvecklas.

Hög tid att skaffa erfarenhet av digitala mässor

Vi berättar gärna mer om våra erfarenheter av fysiska vs digitala mässor. Det finns många intressanta möjligheter i den digitala mässvärlden. 

Så här är mässan uppbyggd

Entréhall med bemannad reception för hjälp och vägledning i mässan. Nu kan besökarna välja att gå in i mässhallarna eller gå direkt till föreläsningarna. De flesta föreläsningarna är inspelade men det förekommer också livesändningar. Det finns möjlighet att chatta med föreläsaren även under de inspelade föreläsningarna.

 

 

 

 

Mässhallar

Här är det rörelse och ofta har de digitala mässor flera mässhallar. Är mässan större kan hallarna också ha olika teman. Man tar kontakt genom att klicka på en monter.

"Väldigt snygg och välgjort! Får verkligen en känsla av att man är på en mässa, och kan i lugn och ro titta igenom allt. Många utställare och många seminarier. Bra jobbat!"

Mattias Oljelund, Svenskt Näringsliv

Utställarna 

Utställarna presenteras, med logo, information, länkar och erbjudanden. Inloggade besökare kommer direkt till er monter vid klick på loggan.

Monter – Premium

Extra allt och flera möjligheter.

Chatta eller möt besökaren över video.
Som utställare ser du vilka besökare som tagit del av information och vilka som besökt montern.

Flexibla monterlösningar

Det finns flera monteralternativ. 
Chatta eller möt besökaren över video.
Som utställare ser du vilka besökare som tagit del av information och vilka som besökt montern.

Basmonter 

Har allt du behöver för ert deltagande i den digitala mässan. Här finns chat /video, mässerbjudanden, bildvisare för egna bilder, fakta om er som utställare, webbinar, logo. Vill du synas lite extra kan du komplettera med tilläggstjänster.
Det ingår att du får statistik, kontaktuppgifter på besökare i monter och vilka som tagit del av erbjudanden samt tittat på webbinar.

Erbjudanden / Informationsguider

I monter kan du erbjuda besökarna olika erbjudanden. De kan vara riktade till olika målgrupper. När besökarna tar del av erbjudanden får du som utställare deras namn och e-postadress för egen uppföljning.

NYHET! Digital goodiebag

Goodiebag har alltid varit ett populärt inslag i de fysiska mässorna, nu kan vi presentera en "Digital Goodiebag". i den kan besökarna samla  alla era fina erbjudanden. När besökaren är klar med mässan väljjer man att ladda hem alla erbjudanden. 

Föreläsningarna är LIVE eller inspelade!

Vi berättar gärna mer om våra erfarenheter och vad vi tror fungerar bäst. Fler plattformar fungerar, men vanligast är Youtube, inspelade filmer laddas upp dolda.

Föreläsare – presenteras och kort information

Som föreläsar / arrangör kan du välja vilen bild som ska synas i programmet. Vår rekommendation är korta föreläsningar, mellan 15-45 minuter.

Exempel på föreläsning.

Ta gärna kontakt, så berättar vi gärna mer om våra event och vilka datum som gäller framöver. Skicka in en intresseanmälan nedan.

Digitala föreläsningar skapar en levande marknadsplats

På senaste mässan hade vi över 7.000 visningar av föreläsningarna. Inom kort kommer vi att lansera ett månadsabonnemang för företag, myndighetr och organisationer som bjuder på kunskap och affärsnytta.

Nyföretagarhjälpen 

NyföretagarCentrum har startat Nyföretagarhjälpen för att stötta och vägleda dig som är nyföretagare i krisen. Vi livesänder på Facebook varje månad, i sändningen medverkar rådgivare, experter och gäster.