Mässfakta Eget Företag

Hur många besökare kom de på senaste mässan?

Mässan Eget Företag är årets stora höjdpunkt för landets alla företagsamma människor. Här finns alla viktiga kontakter från utställande företag, myndigheter och organisationer tillsammans med närmare 100 kostnadsfria seminarier .

– Tillsammans med alla fantastiska utställare och besökare – har vi gjort mässan Eget Företag till en svårslagen arena för kunskap, information, nätverkande och kontaktskapande, säger Mats Evergren, eventchef på NyföretagarCentrum Sverige. 

Besöksstatistik

2018
Datum 8-10 november
Plats: Stockholmsmässan
Antal besökare: 6.404
Torsdag 2.164
Fredag 2.623
Lördag 1.617

2017
Antal besökare: 6.349
Torsdag 2.325
Fredag 2.042
Lördag 1.982

2016
Antal besökare: 5.923
Torsdag: 1.659
Fredag: 2.390
Lördag: 1.874

2015
Antal besökare: 6.729 
Torsdag: 2.322
Fredag: 2.361
Lördag: 2.046 

Besöksenkät:
Kön
Man 48% Kvinna 52%

Ålder:
20 år eller yngre 13%
21-30 år 21%
31-40 år 20%
41-50 år 20%
51-60 år 15%
61- år eller äldre 12%

Har du företag eller är du delägare?
Ja 39%

Om ja, inom vilken bransch?
Tjänster 52%
Handel 16%
Tillverkning och produktion 12%
e-handel 10%
Vård, hälsa och omsorg 10%

Har företaget idag några anställda?
Nej 62%
1–2 anställda 26%
3–5 anställda 7%
6– eller fler anställda 5%

Vill du starta företag?
Ja, jag vill starta företag inom 6 månader 26%
Ja, jag vill starta företag inom ett år 11%
Ja, jag vill starta men har inga planer när 21%

Om ja, inom vilken bransch?
Tjänster 37%
Handel 22%
e-handel 17%
Tillverkning och produktion 15%
Vård, hälsa och omsorg 9%

Mitt främsta skäl till att jag besökte mässan var...
För att lära mig hur man startar företag 32 %
För att lära mig hur mitt företag kan utvecklas/växa 27 %
För att köpa/överta ett företag 1 %
Hitta en affärsidé 6 %
Nätverka 19 %
Annat 15 % (ex inspiration, franschising, seminarier)


I besöksregistreringen fick alla besökare svara på vad de känner och upplever att de behöver hjälp och råd om under sitt mässbesök. 

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Några av våra utställare.

PRV måste finnas i företags medvetande redan från starten av deras resa, och mässan har verkligen gett oss en fantastisk möjlighet att synas och nå ut trots pandemins restriktioner. Våra informationsfilmer sågs över 300 ggr och vi hade massa fina samtal med nyfikna nyföretagare. En eloge till mässan som tagit in många synpunkter från tidigare tillfällen för att underlätta för besökare och monterpersonal.

Erik Engqvist, Strategisk samordnare, PRV

För Björn Lundén är Mässan Eget Företag en mycket givande mässa. Vi har varit med från starten och det är fantastiskt att få möta alla dessa drivna människor som ska starta eller redan driver företag. Vi hittar massor av nya kunder!

Ulf Svensson, Björn Lundén

Vi märkte snabbt att digitala mässan har ett riktigt bra verktyg för oss utställare. Vi fick en levande dialog med ett bra kundflöde. Vårt utfall blev som den fysiska mässan.

Boo Gunnarson, Visma Spcs

”Vi på Svedea tycker att den digitala mässan är en framgång. Deltagarna kan ansluta oavsett var i landet de bor och det finns möjlighet att delta både kvällstid och dagtid. Perfekt för den presumtiva nyföretagaren som ännu inte tagit steget och som har svårt att vara borta från sitt nuvarande arbete på dagtid.  Det är också positivt att besökarna har möjlighet att träffa oss utställare på flera sätt, tex via chat, seminarium, korta filmer och ta del av erbjudanden”. 

Jonas Nilsson Chef direktaffär företag, Svedea

Vi är stolta att presentera några av våra attraktiva utställare 2022