Intresse för företagsbloggande

8 september 2015

Att intresset för att lära sig mer om hur man bloggar som företagare är stort, det visste vi. Men vi visste inte att intresset bland Sveriges företagare var så stort som vi märkte när vi för ett par månader sedan gick ut med en enkätundersökning.

Det vi tog reda på i undersökningen var ifall företagarna i dagsläget använder sig utav en företagsblogg i marknadsföringssyfte, eller ifall de var intresserade av att börja företagsblogga. Vi frågade också vilka delar i bloggandet de skulle vilja ha större kunskap inom.

Blandade svar

Svaren var spännande för oss att gå igenom.

  • Vi insåg snabbt att de allra flesta känner att de inte har tid för företagsbloggande även om de har behovet.

  • Många önskar att de visste hur de skulle planera och strukturera sina blogginlägg på ett bra sätt. Vad de ska skriva om i sin företagsblogg, och hur ofta vad andra frågor som dök upp.

  • Att veta hur man kombinerar text, rubrik och bild på ett sätt som lockar till läsning, samt grundläggande kunskap i sökoptimering var också återkommande svar.

  • Några hade ingen koll på vad en blogg egentligen är, och hur man "bloggar". De vill ha kunskap och hjälp med allt i från att skapa bloggen, design och hur man skriver inlägg. 

 

www.businessbloggers.se