Är du redo för livet som egenföretagare?

Björn Hartig, Visma Spcs
26 juni 2020

Drömmer du, som en tredjedel av alla andra svenskar, om att starta ett helt eget företag? Och kanske funderar du, precis som de flesta andra, hur man ska gå tillväga? Vi dig en första inblick i vad det innebär att starta eget, från förberedelsefasen fram till din första betalande kund.

Är du redo för omställning?

Ett liv som egenföretagare innebär i de flesta fall ett liv med lite mindre trygghet och bekvämlighet. Som anställd har du ett fast inflöde av inkomst varje given månad, ett trygghetssystem som hjälper dig om du blir sjuk och pensionsinbetalningar som mer eller mindre sköter sig själva. Allt det där blir ditt ansvar att hålla koll på när du tar steget in i livet som egenföretagare.
Att ta sig ur det trygga livet som anställd kräver förberedelse, både mentalt och ekonomiskt. Du kan inte räkna med att ditt nya företag ska generera inkomst från dag ett, så se till att skapa en buffert som du kan leva på under det första året som egen.
Se också till att ha en plan B. Vad gör du om det inte går som planerat? Ska du falla tillbaka på en anställning, eller ska du modifiera affärsidén? Lägg lite tid på att ta fram en alternativ plan.

Håller affärsidén?

Har du redan en affärsidé? Bra, men du bör testa den ordentligt innan du startar. Finns det verkligen efterfrågan på den vara eller tjänst du ska sälja? Gör en marknadsundersökning. Fråga dina potentiella kunder om din produkt eller tjänst. Fråga också vänner och bekanta som du vet är ärliga med sina svar. 
Gör också en sökanalys via ett sökordsverktyg som till exempel Googles Sökordsplanerare. Detta är ett bra sätt att få pejl på efterfrågan!

Satsa allt på ett bräde eller smyga igång vid sidan om?

Ett bra sätt att testa ditt företags vingar är att starta i liten skala först – mjukstarta företaget vid sidan av jobb eller skola. Tänk bara på att, om du är anställd, att kolla med din arbetsgivare om hur de ser på sidoverksamhet i egen regi. 
Om du är helt övertygad om att du hittat den där klockrena affärsidén, har en plan B, en buffert undanlagd och finansieringen klarlagd – ja då kan du testa i större skala direkt. Vissa affärsidéer kräver ju till och med den typen av satsning.

Bolagsform

När du kommit så här långt är det dags att börja fundera på bolagsform. De vanligaste bolagsformerna är aktiebolag och enskild firma. 
De viktigaste skillnaderna är att aktiebolag är en egen juridisk person, vilket exempelvis ger fördelen att det är inte du som privatperson som hålls ansvarig för de skulder som bolaget har. Å andra sidan är pappersarbetet lite krångligare och du behöver ett aktiekapital på 25 000 kronor för att starta. 

En enskild firma kostar däremot inget alls att starta och det är enkelt att komma igång, men du och företaget räknas som samma person vilket kan innebära en större ekonomisk risk för dig som driver bolaget.

Försäljning och marknadsföring

Har du en utarbetad marknads- och försäljningsstrategi? För att din omsättning ska rulla igång, behöver du ha järnkoll på hur du ska marknadsföra ditt företag – till vem ska du sälja och när? Kunderna kommer inte självmant springandes samma dag som du öppnar butiken. 
Köp ett bra domännamn som i sig självt förklarar vad ditt företag gör. Starta därefter en hemsida och sökmotoroptimera den. Skaffa ett Google My Business-konto och undersök om du kan annonsera på Google Ads. Det är bra första steg för att skapa förutsättningar för synligheten online!

Vill du läsa mer? Läs Visma SPCS guide om att starta eget företag