Starta eget företag

15 april 2019

Publicering i samarbete med Nordeas Företagsblogg

Nu är det inte långt kvar till Nyföretagarveckan och vi ser fram emot att träffa dig för att lyssna på dina idéer och drömmar som du vill förverkliga som företagare. I den här bloggen tänkte jag beskriva vad som är viktigt att tänka på när du ska starta och expandera din verksamhet.

I den här bloggen tänkte jag beskriva vad som är viktigt att tänka på när du ska starta och expandera din verksamhet. Tipsen baseras på den typ av snabbväxande techbolag som vi i Startup & Growth jobbar med, men jag tror att alla grundare kan lära sig av tänket som våra kunder har.

De flesta som ska starta ett företag får ofta känslan av att inte ha kontroll över situationen, att inte veta vad som ska prioriteras eller vem man kan ta hjälp av. Många kunder som vi träffar berättar om frustration och jobbiga känslor förknippat med uppstartsfasen.

1.     First things first 

Reflektera över vad du verkligen vill göra och hur du ska förverkliga din dröm. Det är alltid lättare att sätta upp delmål än att direkt ta över världen. Därmed blir det lättare att ta sig över de psykologiska hinder som många upplever.

Här kommer mina första tips:

·       Upprätta en affärsplan som utvecklar din affärsidé.

·       Gör en budget så du får koll på ekonomin.

·       Gör en SWOT-analys så du får en nulägesanalys.

Ta gärna hjälp av mallarna på vår hemsida som är värdefulla att ha till en början. Arbeta igenom mallarna för att få igång tankeprocessen. Sedan – ta hjälp – vilket leder till nästa tips.

2. Omge dig av mentorer

Jag är ofta imponerad av hur skickliga våra kunder är på att omge sig av mentorer som hjälper kunderna att komma framåt snabbare. Med en mentor kan du undvika vanliga fallgropar då du får ta del av mentorns kompetens, erfarenhet och nätverk.

Så våga be om hjälp! Bjud på en fika och be om goda råd och tips. Har du ingen i din närhet kan du ta hjälp av statliga och privata aktörer såsom din bank, Nyföretagarcentrum, Almi etc.

Ingen är bra på allt och ensam är inte stark. Bygg ett team där ni kompletterar varandra. Det är alltid bra att kunna ventilera och bolla tankar vilket gör att frustrationen blir mindre! Din energi måste ju räcka till att orka bygga bolag.

3. Sälj in din affärsidé!

Pitcha din affärsidé så att du väcker intresse hos investerare. I ett tidigare blogginlägg listade min kollega Axel matnyttiga tips om hur du kan lyckas med detta. Vi har lyssnat på en hel del pitchar, och förutom en bra affärsidé – se till att du sticker ut. Lägg tid och omsorg på din pitch. Det kommer göra skillnad!

4. Kapital

Kapital kommer att behövas förr eller senare så planera hur du kan finansiera din tillväxt.För många grundare är det viktigt att ha tydlig kontroll över bolaget, bland annat då det annars kan leda till att investerare anser att grundarna har för liten ägarandel och därmed inte är villiga att investera i bolaget. Därför är det viktigt att vid den första kapitalanskaffningen inte späda ut sitt aktieinnehav allt för mycket. Ett alternativ är därför att kombinera kapitalanskaffningen med banklån, eller låna pengar för att skjuta upp kapitalanskaffningen så länge som möjligt. På så sätt kan du jobba upp bolaget till ett högre värde.

För ett startup eller bolag som står inför en tillväxtfas kan det ibland vara en utmaning att låna pengar av en bank. Tips på vad som är viktigt att tänka på när du ansöker om bankfinansiering hittar du här.

Tack så mycket för mig och lycka till! Jag hoppas att du inte ger upp dina drömmar utan fortsätter kämpa igenom de utmaningar du stöter på!

/Nina Adam, Startup & Growth

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Några av våra utställare.

PRV måste finnas i företags medvetande redan från starten av deras resa, och mässan har verkligen gett oss en fantastisk möjlighet att synas och nå ut trots pandemins restriktioner. Våra informationsfilmer sågs över 300 ggr och vi hade massa fina samtal med nyfikna nyföretagare. En eloge till mässan som tagit in många synpunkter från tidigare tillfällen för att underlätta för besökare och monterpersonal.

Erik Engqvist, Strategisk samordnare, PRV

För Björn Lundén är Mässan Eget Företag en mycket givande mässa. Vi har varit med från starten och det är fantastiskt att få möta alla dessa drivna människor som ska starta eller redan driver företag. Vi hittar massor av nya kunder!

Ulf Svensson, Björn Lundén

Vi märkte snabbt att digitala mässan har ett riktigt bra verktyg för oss utställare. Vi fick en levande dialog med ett bra kundflöde. Vårt utfall blev som den fysiska mässan.

Boo Gunnarson, Visma Spcs

”Vi på Svedea tycker att den digitala mässan är en framgång. Deltagarna kan ansluta oavsett var i landet de bor och det finns möjlighet att delta både kvällstid och dagtid. Perfekt för den presumtiva nyföretagaren som ännu inte tagit steget och som har svårt att vara borta från sitt nuvarande arbete på dagtid.  Det är också positivt att besökarna har möjlighet att träffa oss utställare på flera sätt, tex via chat, seminarium, korta filmer och ta del av erbjudanden”. 

Jonas Nilsson Chef direktaffär företag, Svedea

Vi är stolta att presentera några av våra attraktiva utställare 2022