För dig som ska vara utställare på onlinemässan 

 

Webbläsare: Plattformen fungerar optimalt i Chrome

Som utställare kommer du få tillgång till en egen adminsida med egen inloggning för att sätta upp ert innehåll, denna öppnas 28 oktober.

Datum som är bra att känna till

23 september, bokningen för att ställa ut öppnar och besökare kan anmäla sig 
28 oktober, sista bokningsdag till ordinarie pris
27 oktober, adminsida för utställare öppnas
2 november, sista dag för webbinariebokning
11 november, er utställarsida ska vara uppdaterad
26 november, portalsidan för mässan öppnas för besökare
• 8-9 december, mässan går online

Viktiga mått, datum och vad ni redan nu kan börja förbereda inför mässan.

Utbildning
Följande datum håller vi utbildning.
Anmälan sker här.
26 oktober utbildning för admin, kl 14.30-15.30
17 november, grundläggande funktioner i verktyget kl 13.30-14.30
30 november, grundläggande funktioner i verktyget kl 14.00-15.00
Vid behov kan fler utbildningstillfällen komma att arrangeras.

Teknik och plattform
Ni behöver tillgång till dator med mikrofon och kamera med stabil internetförbindelse. Mässans plattform ligger på Amazonserver med hög säkerhet. Om du surfar från ett företag eller myndighet kan du behöva hjälp med få tillgång till domänen. 

• Kontrollera att du använder Google Chrome på dator eller mobil.
• Kontrollera att du inte använder en företags-VPN (Om du arbetar hemmifrån)
• Om du sitter på ett företagsnätverk med hög säkerhetsklass. Be om att öppna upp domänen mot ert nätverk för din IP-adress, "White listed domain" (För IT är detta vanligt)
• Eventet ligger på en egen plattform som står för sig själv går det att logga in från en "eventdator" som inte är kopplad till ert företagsnätverk.

Monter
Det finns tre alternativ att välja mellan och ni valt paket vid er bokning. Väljer man premiumpaktet har man vid ett tillägg möjlighet att designa montern efter egna önskemål. Alla montrar är utrustade med standardfunktioner.

Logo
Kommer att sitta över er monter på mässan.
Storlek: 580 x 307 px Format: .jpg eller .png

Bilder
Det ingår en bildväxlare i montern, där ni själva väljer vilka bilder som ska visas. Dessa kan bidra till att besökarna ställer fler frågor till er eller vill veta mer om....
Storlek: 580 x 307 px Format: .jpg eller .png

Småföretagarpaket Max 3 bilder
Baspaket Max 5 bilder
Premiumpaket Max 10 bilder

Roll-up
I montern.
Storlek: 206x560 px Format: .jpg eller .png

Trycksaker att ladda ner i montern
Som utställare har du möjlighet att lägga upp information, guider eller mässerbjudande som besökarna har möjlighet att ladda ner. Fil  PDF Max 2 mb

Småföretagarpaket Max 1 PDF
Baspaket Max 3 PDF:er
Premiumpaket Max 10 PDF:er

Film/er
Har ni en film som ska locka fler besökare att ta kontakt och skapa nyfikenhet, förklara kort vilka ni är och vad ni har att erbjuda. Vi är här för att chatta med er. Då ska den vara max en minut, kortare desto bättre. Höj uppmärksamheten genom att avända presentatör i montern, en tilläggstjänst för 2.250 KR. Vi berättar gärna mer.

Andra bra filmer är de som förklara en tjänst, produkt etc är ofta längre. De läggs upp mediaspelaren i montern.

Vi behöver länk till varje film, det bästa är att ni bäddar in den själv från den källa ni använder, typ Youtube. Kom ihåg att stänga av eventuell reklam på filmerna och lägg in dem så att endast relaterade videor från er kanal syns. Här finns en instruktion hur ni gör

Webbinarium, kan alla arrangera
I Bas- och Premiumpaketet ingår det ett inspelat webbinarium. Vår rekommendation är ett inspelat webbinarie som är max 15 minuter, planerar ni köra längre typ 30 minuter, dela upp det i två avsnitt. Men då blir det två webbinarier. Önskar ni köra webbinarium live ta kontakt.

"Uppslag till presentationen: ...under det här webbinariet kan du ställa frågor i chatten nedanför."

Att tänka på när ni sätter upp och beskriver ett webbinarium
• Rubrik, kort och säljande
• Brödtext, håll kort och beskriv innehåll och vad deltagarna kan förvänta sig att få tips och information om.
• Vem/vilka är föreläsare
• Arrangör

Hur skapar jag ett webbinarium?
En mycket enkel lösning är att spela in din skärm där du håller ett digitalt möte och delar din presentation. Tänk möte i Zoom- eller Teams. Ett lite mer avancerat upplägg är man avänder egen studio eller att man tar hjälp. Vi har bra kontakter i Stockholm med rätt utrustning till bra pris.

Bra tips
Tänk på er ljussättning, hur är omgivningen och ljudnivån.
Det finns bra billiga mikrofoner, som du sätta direkt i mobilen.
Håll webbinariet för några deltagare, så känns det mer naturligt.
Titta in i kameran - där sitter ju era besökare sen.

Material: Inspelat webbinarium - max 15 minuter - skickas till i förväg och spelas upp från NyföretagarCentrums YouTube-kanal dold läge.
Upplösning: 1920 x 1080 px
Format: .mp4, .mpeg4, .mov, .avi
Skicka film gratis: Wetransfer

Tips: videor ni delar från egen kanal kan ni sätta som ”olistade” så att de endast syns för dem med länken, alltså inte publikt för alla. Glöm inte att den ska synas även efter mässan, så ta inte bort den!

Utställarförteckningen
Redan nu kan du förbereda en kort text som beskriver vad ni gör och varför besökarna ska besöka er monter och vad ni kommer visa och vad ni kan hjälpa till med. 

Bemanning i montern
Det är enkelt att bemanna, vi kommer i god tid innan mässan gå igenom med er admin och monterpersonal hur det fungerar. Det är viktigt att respektera mässans öppettider, dagligen kl 9-15 och att det hela tiden finns personal i montern som kan chatta med besökaren. Er personal kan själva välja när de ska vara on- eller offline. Besökarna ser vilka av er personal som är online.

Chatten, fler väljer chat före videosamtal
Er personal svarar på frågorna som kommer in från besökarna, via chat. Det går också bra att ställa frågor till besökare som kommer in till er monter innan de har chattat med er via chat. Besökaren ser chatten även efter att de lämnat montern. Endast behörig personal hos utställaren kan besvara frågorna.

Fri entré
Det är fri entré för besökarna till mässan. Redan nu kan besökare anmäla sig för att besöka mässan, här finns länk det går utmärkt att dela den.

Egen marknadsföring, berätta att ni medverkar på mässan
Använd era kanaler som facebook, linkedin och instagram och berätta att ni ställer ut och kan möta er personal under mässan, har ni erbjudande passa på att lyfta det också. 

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Röster från Mässan Eget Företag

SEBs ambition är att stötta entreprenörer i alla faser och skapa lånsiktiga relationer. Mässan Eget Företag är en mycket givande och viktig mässa för oss där vi får träffa alla modiga människor som har startat eller vill starta företag. Vi ses på mässan!

Johan Berg, SEB

För Björn Lundén Information är Mässan Eget Företag en mycket givande mässa. Vi har varit med från starten och det är fantastiskt att få möta alla dessa drivna människor som ska starta eller redan driver företag. Vi hittar vi massor av nya kunder!

Ulf Svensson, Björn Lundén

För oss på Visma Spcs är Mässan Eget Företag årets viktigaste mässa. Här finns allt samlat under ett tak och ett brett seminarieprogram och bra programaktiviteter i Café Entreprenör.

Boo Gunnarson, Visma Spcs

SMÅA är en del av det trygghetssystem som finns för att så många som möjligt ska våga satsa på företagande. Därför är vi självklart med i alla sammanhang där vi kan få träffa människor som har idéer och vill förverkliga dem. Vi vill lära känna företagare och vi hoppas att de vill lära känna oss.

Eva Adeen, SMÅA

Partners Mässan Eget Företag