Intervju med Martina Wipa

3 november 2015


Martina Wipa är Business Bloggers andra hälft. Tillsammans med Anna Nilsson har hon utvecklat Business Bloggers bloggskola, föreläser om företagsbloggande och anordnar event för företagare.
Martina driver firman Wipa Webb & PR där hon frilansar som webbdesigner och marknadstrateg.

Beskriv ditt jobb som webbdesigner, vad är det du gör?
Jag utvecklar webbplatser åt företag. Jag skapar varje design från grunden med fokus på företagets grafiska layout, verksamhet, målgrupp och syfte med webbplatsen.

Vad är det viktigaste att tänka på om man behöver en ny webbplats?
Att webbplatsens design är unik och anpassad efter ditt företags grafiska profil. Man ska inte kunna blanda ihop din webbplats med något annat företag. 

Eftersom så mycket surfande sker via telefoner och surfplattor så måste webbplatsen vara anpassad för mindre skärmar. Man kan förlora kunder om man har en webbplats som är svårnavigerad på telefonen.

Många vill kunna uppdatera webbplatsen på egen hand. Då kan det vara bra att ha ett publiceringsverktyg som grund.

En bra webbplats är "levande", så man bör ha en dynamisk del på sin webbplats där man uppdaterar innehållet med jämna mellanrum. Man kan exempelvis företagsblogga, uppdatera nyheter eller skriva artiklar på sin webbplats för att få den mer levande, något vi pratar mycket om via Business Bloggers.

Hur fick ni idén till Business Bloggers bloggskola?
Jag får frågan med jämna mellanrum från mina kunder, hur de ska marknadsföra sig på ett billigt och effektivt sätt. Jag brukar då föreslå att de ska företagsblogga eftersom det ökar chanserna att webbplatsen indexerar högre på sökmotorerna. Ofta svarar de då att de inte har en aning om hur de ska gå till väga, eller att de inte har tid.
Anna Nilsson och jag satt och pratade om detta, och hon berättade då att hur mycket nya kunder hon har fått tack vare sitt företagsbloggande. Hon sa att hon funderat på om man borde hjälpa andra företag med att också lyckas med företagsbloggandet. Då kom vi fram till att vi ska göra en bloggskola för företagare, där vi lär ut hur de ska göra för att marknadsföra sig så effektivt som möjligt med hjälp av bloggen. Det behöver ju inte alls vara tidskrävande, inte om man gör på rätt sätt!
Bloggskolan lanserades i augusti, och går nu att köpa modulvis via Business Bloggers webbplats.

Företagsbloggar du via din webbplats?
Ja, jag har nyligen börjat och mer ska det bli!

Ska du medverka på Eget Företag mässan?
Ja, Business Bloggers är ansvariga för mässans blogghörna, så jag kommer att vara med där. Vi har flera tävlingar i blogghörnan, man kan bland annat vinna Bloggskolan och en unikt designad webbplats.

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Några av våra utställare.

PRV måste finnas i företags medvetande redan från starten av deras resa, och mässan har verkligen gett oss en fantastisk möjlighet att synas och nå ut trots pandemins restriktioner. Våra informationsfilmer sågs över 300 ggr och vi hade massa fina samtal med nyfikna nyföretagare. En eloge till mässan som tagit in många synpunkter från tidigare tillfällen för att underlätta för besökare och monterpersonal.

Erik Engqvist, Strategisk samordnare, PRV

För Björn Lundén är Mässan Eget Företag en mycket givande mässa. Vi har varit med från starten och det är fantastiskt att få möta alla dessa drivna människor som ska starta eller redan driver företag. Vi hittar massor av nya kunder!

Ulf Svensson, Björn Lundén

Vi märkte snabbt att digitala mässan har ett riktigt bra verktyg för oss utställare. Vi fick en levande dialog med ett bra kundflöde. Vårt utfall blev som den fysiska mässan.

Boo Gunnarson, Visma Spcs

”Vi på Svedea tycker att den digitala mässan är en framgång. Deltagarna kan ansluta oavsett var i landet de bor och det finns möjlighet att delta både kvällstid och dagtid. Perfekt för den presumtiva nyföretagaren som ännu inte tagit steget och som har svårt att vara borta från sitt nuvarande arbete på dagtid.  Det är också positivt att besökarna har möjlighet att träffa oss utställare på flera sätt, tex via chat, seminarium, korta filmer och ta del av erbjudanden”. 

Jonas Nilsson Chef direktaffär företag, Svedea

Vi är stolta att presentera några av våra attraktiva utställare 2022