Intresse för företagsbloggande

8 september 2015

Att intresset för att lära sig mer om hur man bloggar som företagare är stort, det visste vi. Men vi visste inte att intresset bland Sveriges företagare var så stort som vi märkte när vi för ett par månader sedan gick ut med en enkätundersökning.

Det vi tog reda på i undersökningen var ifall företagarna i dagsläget använder sig utav en företagsblogg i marknadsföringssyfte, eller ifall de var intresserade av att börja företagsblogga. Vi frågade också vilka delar i bloggandet de skulle vilja ha större kunskap inom.

Blandade svar

Svaren var spännande för oss att gå igenom.

  • Vi insåg snabbt att de allra flesta känner att de inte har tid för företagsbloggande även om de har behovet.

  • Många önskar att de visste hur de skulle planera och strukturera sina blogginlägg på ett bra sätt. Vad de ska skriva om i sin företagsblogg, och hur ofta vad andra frågor som dök upp.

  • Att veta hur man kombinerar text, rubrik och bild på ett sätt som lockar till läsning, samt grundläggande kunskap i sökoptimering var också återkommande svar.

  • Några hade ingen koll på vad en blogg egentligen är, och hur man "bloggar". De vill ha kunskap och hjälp med allt i från att skapa bloggen, design och hur man skriver inlägg. 

 

www.businessbloggers.se

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Några av våra utställare.

PRV måste finnas i företags medvetande redan från starten av deras resa, och mässan har verkligen gett oss en fantastisk möjlighet att synas och nå ut trots pandemins restriktioner. Våra informationsfilmer sågs över 300 ggr och vi hade massa fina samtal med nyfikna nyföretagare. En eloge till mässan som tagit in många synpunkter från tidigare tillfällen för att underlätta för besökare och monterpersonal.

Erik Engqvist, Strategisk samordnare, PRV

För Björn Lundén är Mässan Eget Företag en mycket givande mässa. Vi har varit med från starten och det är fantastiskt att få möta alla dessa drivna människor som ska starta eller redan driver företag. Vi hittar massor av nya kunder!

Ulf Svensson, Björn Lundén

Vi märkte snabbt att digitala mässan har ett riktigt bra verktyg för oss utställare. Vi fick en levande dialog med ett bra kundflöde. Vårt utfall blev som den fysiska mässan.

Boo Gunnarson, Visma Spcs

”Vi på Svedea tycker att den digitala mässan är en framgång. Deltagarna kan ansluta oavsett var i landet de bor och det finns möjlighet att delta både kvällstid och dagtid. Perfekt för den presumtiva nyföretagaren som ännu inte tagit steget och som har svårt att vara borta från sitt nuvarande arbete på dagtid.  Det är också positivt att besökarna har möjlighet att träffa oss utställare på flera sätt, tex via chat, seminarium, korta filmer och ta del av erbjudanden”. 

Jonas Nilsson Chef direktaffär företag, Svedea

Vi är stolta att presentera några av våra attraktiva utställare 2022