Recept för en lyckad företagsresa:

Maria Östlund
5 april 2023

Budget, affärsplan, sälj och fakturera

Arbeta aktivt med budget och affärsplan. Börja sälja snabbt, våga fakturera och minska betaltiden. Bygg en genomtänkt hemsida och använd sociala medier för att nå ut med ditt budskap. Det är Vismas företagarexpert Boo Gunnarsons bästa tips för att starta och driva ett företag framgångsrikt.  

Arbeta med tre parallella budgetar

Ett viktigt dokument, både i starten och under hela företagsresan är din budget. Genom att stämma av din bokföring mot budgeten vet du hela tiden hur du ligger till. Boo rekommenderar att man tar fram tre olika budgetar.

●      En realistisk budget som du tror på.
●      En drömbudget att sträva efter.
●      En värsta scenariobudget som beskriver vad du behöver för att klara dig.

– Att göra en budget är som att gå på gymmet, man måste träna för att bli bra på det. I starten vet man ju inte så det är helt okej att gissa. 

Håll affärsplanen uppdaterad

Alla företag startar med affärsplanen. Se på den som en roadmap under hela företagsresan.
– Både budgeten och affärsplanen är levande dokument som kontinuerligt ska uppdateras.

Fokusera på sälj - och glöm inte att fakturera

Börja sälja direkt och skaffa ett ekonomiprogram så du kan fakturera.
– Är du konsult, vänta inte med att fakturera tills uppdraget är slutfört. Fakturera istället månadsvis. Samma sak gäller om du exempelvis är målare. Du ska inte behöva ligga ute med både färg och tid tills du är färdig. Många är livrädda för att skicka en faktura, men kunden förväntar sig det.
Du behöver inte ha 30 dagars betaltid. Det var kutym förut, men nu blir allt vanligare att ha 10 eller 5 dagar.
– Idag är det även vanligt att kunden svischar direkt för jobbet. Se till att skriva in i avtalet hur lång betaltid du har.  

Använd det internet och sociala medier har att erbjuda

För att idag kunna driva ett framgångsrikt företag krävs det att man har en webbplats.
– När du bygger en hemsida ska du tänka på vad kunderna söker på, inte vad du vill berätta. Många glömmer att ha kundnyttan i fokus. Fråga dina vänner vad de skulle googla på för att hitta din tjänst eller produkt, då kan du få fram ord och fraser du inte har tänkt på. Kommunicera även ut ditt budskap i sociala medier för att snabbt komma igång.
Han tipsar om att använda Google trends för att få en känsla för vilka ord som är viktiga att få in på hemsidan.
– Ta fäste på omvärldshändelser i kommunikationen. Kan din produkt eller tjänst koppla till någonting aktuellt, påsken till exempel? Sist, men inte minst, glöm inte att din passion är drivkraften och den gemensamma nämnaren i allt ditt företagande.

På den virtuella mässan Eget Företag 26-27 april kan du prata med Boo i Vismas digitala monter. Boka din fribiljett redan idag!

Länk
VismaSpcs