Tre digitala trender att hålla koll på!

Maria Östlund
5 april 2023

Digital handel

Till följd av Covid-19 har näthandeln blivit mycket vanligare. Vi har länge varit vana vid att handla kläder och dylikt på nätet, men nu är vi även vana vid att handla produkter och varor i större omfattningar. Den traditionella köpresan är en blandning av det fysiska och digitala. Oftast gör man en hel del research online och man jämför produkter med varandra för att sedan handla produkten i affären. Eller så hittar man något man gillar i affären och går hem och beställer den online. Oavsett hur köpresan ser ut så är det digitala en stor del och med tiden är vi säkra på att det kommer att utvecklas ännu mer.

SEO

Sökordsoptimering fortsätter att vara en viktig del i den digitala strategin. Ju fler företag som finns på nätet desto högre blir konkurrensen i sökresultatet. För att synas högt upp på Google och hamna över sina konkurrenter gäller det att vässa sin SEO. Om du ännu inte gett SEO en chans är det hög tid att göra det nu. Annars riskerar du att dina kunder istället besöker dina konkurrenters hemsidor.

TikTok

TikTok fortsätter att vara en stark plattform på sociala medier. TikTok är en riktig trendsättare och användandet bara ökar. Plattformen har utökat sina sökfunktioner och det gäller att sökordsoptimera sina inlägg även på de sociala kanalerna för att bli hittad. Under 2022 fick 87 procent av användarna på TikTok upp innehåll från konton som de inte följer sedan innan. Det betyder att algoritmerna går mer och mer från att vara relationsbyggande till att bli intressestyrda och då gäller det att skapa intressant och relevant innehåll.

Behöver du hjälp? Besök digitala mässa Eget Företag 26-27 april och prata med experter.