Kort vad mässan innehåller och du kommer att logga in via din dator. Länken kommer att aktiveras på din biljett i god tid innan mässan öppnar.
Utställare och montrar: Olika företag och organisationer som erbjuder produkter, tjänster och resurser som är relevanta för att starta och driva ett eget företag.
Föreläsningar: och frågestunder: Det kommer att finnas ett schema med webinarier och föreläsningar där experter och framgångsrika entreprenörer delar sina kunskaper och erfarenheter.
Rådgivning och konsultationer: Möjligheter till personlig rådgivning och konsultationer med experter inom olika områden.
Inspiration, kunskap och motivation: Lyssna på framgångsrika entreprenörers berättelser ofå inspiration och motivation för din egen företagsresa.
Du hittar webinarier i montrarna eller på vänstra sidan bland menyknapparna.
Har du frågor eller vill veta mer ställ frågor till representanterna i montrarna.
Är du nyföretagare som vill sälja dina produkter på nätet? Eller vill du ta din e-handel till nästa nivå?
Vi på Svensk Handel har svar på många av dina frågor och med Svensk Handels certifiering Trygg E-handel ser vi till att din webbplats uppfyller konsumenträttsliga krav och riktlinjer. Du kan koncentrera dig på din grej och låta oss göra det krångliga.
Certifiera din webbsida redan idag och utnyttja vårt mässerbjudande, vi bjuder på ansökningsavgiften (Värde 2500Kr)
Som nystartad företagare är det lätt att gruva sig för det här med bokföringen, men visste du att bokföring är både viktigt och roligt! I det här webbinariet förklarar bokföringsexpert Peter Larsson varför företaget behöver bokföra.
INNEHÅLL:
Inledning - allmänt om bokföring
Varför är bokföring viktigt?
Varför är bokföring roligt?
Sju tips till dig som ska bokföra
Avslutning
I detta seminarium ska vi utforska resan mot att bli egenföretagare – en resa fylld av möjligheter, utmaningar och personlig utveckling. Vi lever i en tid där fler och fler vill ta steget att förverkliga sina drömmar och starta eget företag. Men vad krävs egentligen för att lyckas? Det är en fråga som många ställer sig och som vi ska fördjupa oss i idag. Vår målsättning är att du efter detta seminarium ska känna dig mer förberedd och inspirerad att ta nästa steg mot att bli en framgångsrik företagare. Så låt oss tillsammans utforska vad som krävs för att förvandla din dröm om ett eget företag till att bli din verklighet!
Det räcker inte att veta allt om hur det företagstekniska funkar. Först när du lär dig att vårda din passion och att sätta både kortsiktiga och långsiktiga mål, blir ditt företagande hållbart!
Du vill ju något mer än där du är, eller var. Det är därför du vill starta - eller därför du startade - eget! När du kör igång är det mycket formalia men sen får du in dina första kunder och du är STOLT. Så blåser det på! Ibland framåt i full fart och du känner dig fri, men ibland tycks motvinden aldrig ta slut. Det är då du inte ska ge upp och det är då du behöver veta...
Hur du hittar tillbaks till din lust, sätter nya mål och framför allt gör bra ACTION PLANS för att nå målen snabbare!
Allt detta och lite till får du veta hur du gör, i min föreläsning, och i slutet av den får du också möjlighet att gå min Gratiskurs i tre maillektioner, där du får en superenkel och effektiv metod för att öka din omsättning på erbjudanden och uppdrag, inklusive 9 konkreta tips på handlingar som omedelbart förändrar din situation!
Det talas alltid om allt det praktiska och ekonomiska när du ska starta företag. Men hur rustar du dig mentalt för det nya kapitlet i ditt liv som det att starta företag faktiskt är?
Jannike Grut är Affärs- och karriärcoach med ett ovanligare fokus i businessvärlden, nämligen mental uppbyggnad & träning och självempati som bas för framgång.
I denna föreläsning ser vi närmare på 3 av de vanligaste (mer eller mindre befogade) rädslorna inför att starta eget OCH på vad du kan göra för att tackla dem.
Att matchen spelas mycket online det är vi alla väl medvetna om. Dock har den levlat upp såpass att du som företagare behöver bygga upp ditt personliga varumärke online så att den överensstämmer med hur du är IRL.
Alice lyfter hur du ska tänka kring ditt personliga varumärke och vad du behöver fokusera på för att bli synlig på ett autentiskt och proffsigt sätt.
Alice Orbelin, Egen företagare och Coach4BusinessGrowth
Om du vill lyckas bättre med försäljningen i dagens värld är säljkunskaper i Social Selling metodiken en nödvändighet.
Fokus i denna video är att öka din förståelse för vad social selling är och varför du behöver den metodiken för att lyckas bättre med ditt företag.
Alice Orbelin, Egen företagare och Coach4BusinessGrowth
Är du coach, konsult eller säljer tjänster är webbinarium som arbetssätt en "NO BRAINER" för dig.
Du kommer att lära dig 3 kraftfulla nycklar som ger dig förutsättningar för att lyckas.
Nyckel #1
Skapa förutsättningarna, planera och förbered ditt webbinarium för framgång. "Som du sår får du skörda"
Nyckel #2
Komma ut mitt ditt budskap och in genom skärmen genom att bygga upp dig själv, ditt mindset och din presentation.
Nyckel #3
Marknadsför och vet hur du följer upp både innan och efter webbinariet. Ha modet att sälja dig själv och ditt erbjudande.
Alice Orbelin, Egen företagare och Coach4BusinessGrowth
Solveig Klingebiel från Rundkantig och Daniel Dahlström från Danida Partner pratar om vikten av grafiska profiler.
Vad är en grafisk profil och hur designar man en bra logotyp?
Vi hjälper dig att göra rätt genom tips och råd om hur du bäst kommer igång med ditt företagande. Vi börjar med val av företagsform till hur du med Enkla, Smarta och Digitala lösningar arbetar effektivt med din administration.
Väl mött på vårt seminarium!
På 30 minuter lär Carl Netz dig om hur du ska tänka när du bygger upp din marknadsföringsstrategi online. Är det Google, Facebook, Instagram eller någon annan plattform som är den bästa för ditt nya företag? Du får praktiska råd och inspiration för hur du ska nå framgång både om din budget är liten eller stor.
Carl Netz är digital strateg och delägare i reklambyrån Beegleton sedan 2011 och hjälper dagligen små och stora företag att nå framgång med sin marknadsföring online.
I detta webbinarium går vi igenom hur statistiken kring e-handeln i Sverige ser ut idag. Vi ger konkreta tips på varför du ska ha en hemsida i ditt företag och tar upp tips på vad som är bra att tänka på i uppstarten av din hemsida/webbshop. Vi går igenom programmet Visma Webshop och förklarar funktioner i det programmet.
NyföretagarCentrum, vilka är vi och vad kan vi hjälpa dig med inför just din företagsstart?
Cilla Franzén, verksamhetsansvarig rådgivare på Nyföretagarcentrum Uppsala, och Josefin Hildinge, projektledare på NyföretagarCentrum Sverige berättar hur det funkar när du kommer till oss på rådgivning
Här berättar Urban Wallin och Mahfouz Hebrawi vad man ska tänka på när man ska starta företag. Här får du tips och råd hur du ska göra och vad du ska tänka på innan du startar ditt företag. Vi berättar vilken stöd och hjälp du kan få av NyföretagarCentrum, rådgivning och kurser.
Vi vet att när företaget är din passion, då vill du lägga mer tid på det än på andra saker. Därför puttrar bokföringen och faktureringen på tryggt och säkert i bakgrunden och skapas av sig självt, simsalabim.
I webbinariet går vi igenom hur det faktiskt funkar när Visma eEkonomi sköter bokföringen & faktueringen åt dig.
Webbinariet du verkligen kommer att ha konkret nytta av! Våra allra bästa tips till dig som vill ta klivet närmre företagarlivet. Boo Gunnarson
Lär dig bygga en hemsida som proffsen.
Om budgeten inte tillåter att du anlitar en reklam-/webbyrå för att skapa din hemsida, misströsta inte. Det går att bygga sin hemsida på egen hand, men för att hemsidan inte ska bli amatörmässig finns det flera saker du behöver tänka på. Carl Netz och Marcus Törnell från reklambyrån Beegleton kommer delar med sig av sina tips och hemligheter för hur man bygger en sida som är mer än ett digitalt visitkort. En hemsida som faktiskt ger dig fler affärer.
Träffa Maja, en av våra företagskunder som berättar om sitt företag (Care to translate). Om drivkrafterna och utmaningarna att driva företag och hur grundarna tänkte runt försäkring när företaget var nystartat. Du får också träffa två av Svedeas medarbetare som från sina perspektiv berättar varför du som företagare bör ha en branschanpassad försäkring från dag 1.
Under webbinariet uppdaterar vi dig med senaste nytt. Svensk Handels näringspolitiska experter beskriver under webbinariet frågan och uppdaterar dig om det senaste. Medverkar gör: Magnus Nikkarinen, hållbarhetsexpert, Svensk Handel Linda Leffler-Olsson, Head of Brussels Office, Svensk Handel
I detta seminarie går vi igenom aggressiv och vilseledande marknadsföring samt jämförande reklam och svarta listan.
Nya tekniska lösningar förändrar vårt sätt att handla och som bolag är det viktigare än någonsin att ha koll. Vilken betallösning du använder kan till exempel vara en viktig detalj som kan bidra till att ge avkastning ekonomiskt.
I webbinariet utforskar Svensk Handel bland annat de senaste trenderna och innovationerna inom betalningar och hur de kommer att omforma kundupplevelsen och affärsmodeller för retail.
Få 5 konkreta steg för att skapa lönsamhet i ditt företag med hjälp av nyhetsbrev. Lär dig hur du stärker din marknadsföring med nyhetsbrev, lockar engagerade prenumeranter och gör dina prenumeranter till lojala kunder.
Detta webbinarium sänds i samband med digitala mässan Eget företag och handlar om hur man startar och driver ett aktiebolag. Kursledare är Peter Larsson, företagsexpert på Björn Lundén AB.
Hur det är att vara utlandsfödd kvinnlig entreprenör när det kommer till kulturella och/eller sociala utmaningar? Hur övervinner man dessa och sina eventuella rädslor? Och hur är det att vara kvinna, fru och mamma samtidigt som man driver eget? Med hjälp av rådgivning och kurser fick Rania de förutsättning hon behövde för att starta sitt företag. I detta samtal berättar hon om de erfarenheter och utmaningar som hon har haft på sin företagarresa.
Inspireras och ta del av våra kvinnliga företagares erfarenheter i detta panelsamtal.
Hur är det att starta företag som ung eller ny i Sverige? Här får du flera perspektiv.
Detta webbinarium sänds i samband med digitala mässan Eget företag och handlar om hur man startar och driver en enskild firma. Kursledare är Peter Larsson, företagsexpert på Björn Lundén AB.
Detta webbinarium sänds i samband med digitala mässan Eget företag och handlar om man ska välja aktiebolag eller enskild firma när man startar eget företag. Kursledare är Peter Larsson, företagsexpert på Björn Lundén AB.
Detta webbinarium sänds i samband med digitala mässan Eget företag och ger tips till företagare. Kursledare är Peter Larsson, företagsexpert på Björn Lundén AB.
Vi går igenom vad man ska tänka på under kundensbeställningsflöde och hur man ska agera vid returhantering samt vad som gäller vid leveransförseningar. Du lär dig mer om: - Vilka informationskrav som ställs på beställningsprocessen - Vad ett köpeavtal ska innehålla - Vad som gäller vid olika typer av returer som ångerrätt, reklamation, öppetköp och bytesrätt - Kravrelaterade till den lagstadgade ångerrätten - Regler för reklamation, tidsfrister och bevisbörda - Vad som ut gör dröjsmål i leverans och aktuella påföljder
Svensk Handel redogör tillsammans med Näringslivets Producentansvar för det utökade ansvaret för hantering av förpackningar. Medverkar gör: Mikael Valier Furtenback, moderator Ann Christiansson, näringspolitisk expert Svensk Handel Helena Nylén, vd Näringslivets Producentansvar Henrik Nilsson, chef affärsutveckling och samhällskontakter
Del 1 | Immateriella tillgångar
I den första delen går vi igenom de olika fyra olika immateriella skyddsformerna samt vikten av att identifiera sina tillgångar för att kunna vårda dem strategiskt. I den andra delen går vi igenom skyddsformerna varumärke- och designskydd.
Del 2 | Varumärke och Design
Har du ett namn på en produkt eller en tjänst, som du vill ska vara unikt för just din vara eller tjänst? Då kan det vara värt att skydda detta med ett varumärkesskydd.
Många tänker nog på design som något fysiskt: ett designat klädesplagg, en designad möbel eller kanske en trycksak. Men design är ju också viktigt när det gäller tjänster.
Ett konsekvent designarbete i ett företag bidrar också till att stärka företagets varumärke. Ett starkt varumärke bidrar till företagets värde, bland annat genom att bli mer attraktivt för kunder, finansiärer och samarbetspartnerns. den tredje och sista delen går vi igenom patent och upphovsrätt.
Del 3 | Patent och Upphovsrätt
Att låna en bild från nätet eller kopiera några välformulerade rader, är det okej? Nej, fotografier, musik, litteratur och byggnader är bara några exempel på verk som är automatiskt skyddade genom upphovsrätten, förutsatt att de uppfyller kraven på verkshöjd.
I mässan kan du ställa frågor, bolla dina planer eller utmaningar med rådgivare och experter. Missa inte chansen!